keskiviikko 25. tammikuuta 2012

lunta ja lukemista



It´s like this since a while. Snow snow, more snow. I don´t mind. Somebody is always sitting on the window cill and that makes me happy.

I have been reading a lot lately. I made a list of books i have red last month, (most of them are finnish writers);
Paul Auster: Moon Palace, Paolo Giordano: The Solitude of Prime Numbers, Katja Kettu: Kätilö, Elina Tiilikka: Myrsky, Sisko Latvus: Kaukana omalta maalta, Riku Korhonen: Hyvästi tytöt.

And now i started a new book, Jonathan Franzen: The Corrections. This book is thick which is good, it doesn´t end too soon. I´m in a real reading mood at the moment. I think it has something to do with the weather. I mean, look at it now, so much snow and more coming. It´s just nice to stay inside, make some tea and read..

Have you red something lately?
*
Nyt on vähän tämmöistä. Kaiken aikaa tupruttaa lisää lunta. Liikuttavaa kuitenkin että ikkunalla aina istuu joku.

Olen lukenut viime viikkoina paljon. Teki mieli oikein tehdä lista kirjoista jotka olen lukenut kuukauden sisällä;

Katja Kettu: Kätilö
Paul Auster: Kuun maisemissa
Paolo Giordano: Alkulukujen yksinäisyys
Elina Tiilikka: Myrsky
Sisko Latvus; Kaukana omalta maalta
Riku Korhonen: Hyvästi tytöt
Näistä pidin kolmesta ensin mainitusta eniten.

Eilen aloitin Jonathan Zranzenin kirjaa Muutoksia. Se on paksu ja painettu pienellä präntillä, joten eipähän ainakaan lopu heti kesken. Nyt on oikea lukuvimma päällä. Sellainen iskee aina välillä.
Mitä sinä luet parhaillaan..?

13 kommenttia:

  1. Minä haluan lukea tuon Katja Ketun Kätilön pian. Toivoin sitä joululahjaksi, mutta en saanut... Minulla on ollut taas sellainen hiljaisempi lukemiskausi, joka ilta tartun kirjaan, mutta aika verkkaisesti menen eteenpäin.

    Minä luen nyt C. J. Sansomin Talvi Madridissa-kirjaa. Alku vaikuttaa mielenkiintoiselta.

    VastaaPoista
  2. Kiva lukea luettujen listaasi. Kätilön minäkin noista tahtoisin lukea. Ja Austerin ehkä myös.

    Aloitin eilen uutta. Jumissa on kirjan nimi. Olen ostanut sen jostaoin alelaarista jo vuosia sitten kannen perusteella, mutta vasta nyt tartuin. Ihan mielenkiintoinen, vähän outo, katsotaan miten etenee.

    Meillä ei päivää, etteikö sataisi. Eikä se edes taukoa! Ei kiva kun pitää itse kolata. Kolaaminen vielä ok, mutta ne kivettyneet vallit, mitä tieaura vetää meidän väylän eteen, niitä ei mun voimilla edes siirretä.

    VastaaPoista
  3. Jonna, se Kätilö oli hurjan hyvä, mutta väliin myös aika hurjan hurja. tai siis jos on taipumusta eläytyä vähän liiankin voimakkaasti kirjan maailmaan, niin voi tulla hieman huono olo muutamasta kohdasta. näin mulle kävi. mutta mä imaudunkin hyvän kirjan vietäväksi aika helposti.
    Mutta ilman muuta kannattaa lukea!
    Talvi Madridissa kuulostaa aika mukavalta..?

    Liivia, olen pamahtanut Auster-faniksi, joten nyt tuntuu että kaikki mitä häneltä luen on vain Fantastista;)
    Hassua muuten miten se kansikin vaikuttaa lukupäätökseen. Eilen valitsin uutta kirjaa ja teki mieli ottaa tuo Muutoksia mukaani. siinä vaan sattui olemaan jotenkin tyhmä kansi ja sen takia hetken epäröin. onneksi nyt kuitenkin otin sen.

    VastaaPoista
  4. Minä tykkäsin tuosta Franzenin kirjasta tosi paljon. Olen lukenut sen kauan sitten, tekisi mieli lukea uudestaan. Franzenilta on tullut vasta uusi kirja: Vapaus, jota on kehuttu kovasti.
    Tuo Katja Ketun kirjan tahtoisin kans lukea.
    Mulla on kesken Michael Cunninghamin Illan tullen, joka vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Ja Henriikka Tavin Toivo- runokirja on aivan ihana. Tykkään hurjasti.
    Olipa kiva lukea sinun listasi!

    VastaaPoista
  5. Mä olen siinä kirjassa niin alussa, lukenut ehkä pari ensimmäistä lukua, että en osaa vielä sanoa enempää. Voin palata jahka kirja on luettu :)

    Mulla on Austerit vielä lukematta, hyllyssä on kyllä New York-trilogia (?) odottelemassa sopivaa hetkeä.

    Ostelen kirjoja useimmiten kirpputoreilta hyllyyn ja tartun niihin sitten, kun aika tuntuu oikealta.

    VastaaPoista
  6. Minulla on niin kuiva kausi lukemisessa, etten ihan heti muista moista. Tosin luin viikonloppuna Haahtelan uusimman, mutta se onkin ihan pieni. Eikä minusta edes niin hyvä kuin muut lukemani Haahtelat. Nyt hain kirjastosta Merete Mazzarellan Ainoat todelliset asiat ja Emma Donoghuen Huoneen. Saa nähdä, saanko ne luettua ajoissa. Myös Bo Carpelanin kirja on yöpöydällä odottamassa.

    Minä syytän aivoja kuormittavaa työtä siitä, etten jaksa lukea. Pää pyörii sekavana vielä illallakin, enkä jaksa keskittyä.

    Tuon Kätilön luin ja pidin kovasti. Ja Alkulukujen yksinäisyyden luin joskus vuosi sitten, siitä taisin tykätä aika paljon.

    VastaaPoista
  7. Meillä leijailee nyt semmoista kevyttä pakkaslunta, näyttää kauniilta.

    Mun lukeminen on ihan pysähdyksissä, tai luen työpapereita ihan liikaa, ehkä se johtuu siitä. Täytyy vaan nyt odottaa kärsivällisesti lukuilon paluuta.

    VastaaPoista
  8. Celia, Franzen kirjoittaa kiinnostavasti, mutta myös niin lennokkaasti että multa meni hetki ennenkuin opin pysymään kyydissä mukana. hyvältä vaikuttaa, ainakin näin alun mukaan.
    Mä en ole vielä(kään) lukenut mitään Cunninghamilta, vaikka kaikki sitä kilvan kehuu. ehkä olis jo aika..

    Jonna, ainakin noin nimen perusteella Talvi Madridissa kuulostaa valoisalta ja ehkä hieman appelsiinintuoksuiselta kirjalta. ainakin jos vertaa näin talveen Helsingissä;)

    Kirjailijatar, ei silloin jaksakaan lukea kun pää on jo valmiiksi täynnä tavaraa. en mäkään aina jaksa. nyt näyttää pää olevan enemmänkin tyhjä, joten sinne voi syöttää taas lisää sanoja.

    himalainen, lukeminen on kovin kausittaista, olen huomannut. mä kans rysäytän aina väliin kauhean kasan kirjoja hirmuisella vimmalla, sitten saattaa taas olla pitempikin tauko. en osaa "säännöstellä" ;)

    VastaaPoista
  9. outi!! WAAAOOOW!! there's so much snow!! can you believe i'm so unlucky that i came from germany yesterday night and it didn't snow in the whole week, and this morning they woke up and everything was white, covered with snow?? well i think snow doesn't like me! :)
    i read as well moon palace from paul auster, did you like it? i did, but i liked more brooklyn follies.
    i also read which i liked a lot "the bad girl" from mario vargas llosa, "the unbearable lightness of being" from milan kundera, and now i'm reading "the incurable optimist's club" from jean michel guenassia which i'm liking a lot.
    well i wish you a very pleasant snowy weekend!!
    kisses!!

    VastaaPoista
  10. martita, i also heard from my friends in Berlin that it was snowing there now. snow can be very nice, and i´m sure you will one day get it more than enough:)
    I have also red "The bad girl" and i liked it very very much. That Kundera i also red recently, but Jean Michel Guenassia i have never res. Maybe i should try that one next..

    VastaaPoista
  11. moi tännekin, (kirjoitan sulle toistakin viestiä, siitä tulee pitkä...)
    mulla on Muutoksia hyllyssä, tykkäsin Vapaudesta tosi paljon. mutta ensin luin Jhumpa Lahiria (olen sen nimen muistaakseni kuullut juuri Celialta!) ja nyt Cunninghamia. Koti maailman laidalla.

    hurja lukemiskausi mullakin, ja pitäisi kaiken lisäksi lukea Steineriakin!

    VastaaPoista
  12. Talvi Madridissa ei ollut sitruunan tuoksuinen. Se oli tarinana melko koskettava. Harmaa, kylmä, mutta täynnä toivoa. Loppu olisi minulle voinut olla toisenlainen, mutta kenties realismi oli kuitenkin tässä tarinassa hyvä.
    Olen miettinyt pitäisikö jälkikirjoitukset jättää lukematta. Olisiko tarina siten parempi?

    VastaaPoista
  13. Jonna, mä en kyllä ikinä malttaisi olla lukematta jälkikirjoituksia, vaikka ne joskus saattaiskin olla hyvä jättää väliin.
    Toivoa on aina hyvä olla. se on varmaankin myös yksi syy miksi luen kirjoja..

    VastaaPoista